About

Over deze blog

Een eerbetoon aan Billie Holiday naar aanleiding van haar 100ste verjaardag. Maar bovenal een zoektocht naar tastbare locaties in New York die de ruggengraat vormen van haar levensverhaal. Plekken die New York amper eert of het bestaan er niet eens van af weet. En dat in de metropool die 30 jaar haar thuishaven was.

Onlosmakelijk verbonden hiermee: de Harlem Rennaisance, de Jazz Age, speakeasies, segregatie, de drooglegging en de teloorgang van prachtige concertzalen (Savoy Ballroom) of historische plekken (52nd Street). En jazz. Vooral.


Over Kurt Overbergh

Kan niet zonder muziek door het leven. Is artistiek directeur van de Brusselse Ancienne Belgique en houdt er de grootste poezenhoezencollectie ter wereld op na. Onder zijn moniker Kükl (genaamd naar Björk’s pre-Sugarcubes band) schrijft hij maandelijks voor RifRaf over de meest Onrustige Muziek in de marge van de popmuziek.

Hij plooit bij muzikale puurheid. Van stokoude Colombiaanse Cumbia, John Coltrane, Rhythm & Sound, Jimmy Scott, Alva Noto, Einstürzende Neubauten, Hank Williams, George Brassens, Radiohead, Mount Eerie en Billie Holiday natuurlijk! Zijn bijbel: Harry Smith's 'Anthology Of American Folk Music'.

1 opmerking: