zaterdag 7 maart 2015

Billie memorabilia in Sinatra expo

Wow! Dat de naam Billie Holiday opdook in de Sinatra-expo, was al mooi, maar dat er plots een aantal van haar persoonlijke objecten te zien zouden zijn, was een complete verrassing. De objecten? Een paspoort uit de jaren '50. Een persoonlijke compositie voor haar - 'The Jester. I Make Everyone Laugh-But Me' - die ze nooit opnam. En - Lady Day had bakken stijl - een over the top vossensjaal.

Maar vooral: ik had een nieuwe trigger. Op de bordjes stond telkens Courtesy of Craig Louis McKay. Craig Louis McKay? Louis McKay was - naast Jimmy Monroe - de tweede man met wie Billie ooit trouwde. Samen hadden ze nooit kinderen. Louis wel en Craig blijkt zowaar de kleinzoon te zijn die nog over flink wat oude objecten van Lady Day beschikt. Als bij toeval dook hij afgelopen week ook op tijdens de Billie Holiday viering in Jazz at Lincoln Center tijdens een concert van de New Yorkse gay icoon Joey Arias, Met een koffer vol Billie Holiday-kleren.

Als een zot begin ik de volgende dag rond te bellen en te mailen. Ik moet en zal Craig McKay ontmoeten. Mijn beste lead? Het management van Joey Arias. Als ik deze laatste interview, willen ze het contact wel geven.... Wordt vervolgd.

 Lady Day met een heuse vossensjaal.
(foto genomen circa 1950)

En zowaar haar vossensjaal in real time.

Een van de vele composities die Billie Holiday kreeg aangereikt,
maar  nooit heeft opgenomen.
Paspoort van Billie eind jaren '50.
Op de foto staat in haar eigen handschrift haar toenmalige naam: Eleonora McKay.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten