zaterdag 28 maart 2015

Doorgedreven passie of obsessie?

Dé vraag die ik de jongste weken vaak op mijn bord krijg. "Ben je door Billie Holiday geobsedeerd?" Uiteraard niet! Het is gewoon een passie. Ok, toegegeven: het is een doorgedreven passie. Misschien zelfs een fel doorgedreven passie.

Maar toen ik deze ochtend de verzamelaar 'The Centennial Collection' in de bus kreeg, kreeg ik het even benauwd. 'The Centennial Collection' verscheen zonet via Columbia Records, uiteraard naar aanleiding van haar imaginaire 100ste verjaardag. Voor alle duidelijkheid: Columbia Records was haar eerste platenlabel en dus gelinkt aan de periode van Billie Holiday in de jaren '30. Zeg maar: haar superbe 'rhythm songs' zoals Teddy Wilson ze ooit omschreef om dat ze net iets te traag waren om als swing door het leven te gaan.

Op de hoes: een prachtige foto van de jonge Billie. Op haar hoofd: een hoedje met veren. Guess what? Exact datzelfde hoedje heb ik in New York in mijn handen gehad, dankzij de kleinzoon van haar laatste man Louis McKay. Zou ik nog dichter tot bij Billie raken? Wedden?

Billie Holiday - 'The Centennial Collection'
(2015 - Columbia Records)

For real! Billie Holiday's hoedje met veren, geplukt uit de koffer van Lady Day.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten